Scenario & Documentaire compositie
Vincent Monnikendam
Camera
Melle van Essen
Geluid
Pieter Guijt
Montage
Albert Markus
Geluidcompositie
Jan Dries Groenendijk
Björn Warning
Mixage
Jan Willem van den Brink
Regie & Productie assistent
Marco Funeroli
Literaire adviezen & vertaling
Rossella di Stazio
Naar een idee van
Idanna Pucci & Terence Ward
Assistent producent
Eline van Wees
Distributeur Benelux
1 more film
Eindredactie IKON
Wessel van der Hammen
Margje de Koning
Producenten
Cécile van Eijk
Sherman De Jesus
De onvergelijkbare pracht van Napels gelegen in de schaduw van een vulkaan en aan het blauwe water van een enorme baai inspireerde Johann Wolfgang von Goethe tot de bekende uitroep: Napels zien en sterven. Maar Napels heeft ook een andere complexere kant. Achter de pracht en praal die stamt uit de tijd toen Napels wereldwijd nog veel politieke en maatschappelijke invloed had, schuilt ook tegenspoed en armoede.
Vincent Monnikendam daalde af in de achterafstraatjes en steile stegen waar zonnestralen nauwelijks doordringen, waar donker drama en lichtzinnigheid de eeuwenoude stad in hun greep houden. Centraal gegeven in de film is het werk De zeven werken van barmhartigheid van Caravaggio, de meester van het clair-obscur. Dit altaarstuk werd in 1607 geschilderd in opdracht van de adellijke oprichters van de Pio Monte della Misericordia, een liefdadigheidsinstelling die tot op de dag van vandaag actief is.
Verhalen over dit schilderij, de geschiedenis van de Pio Monte della misericordia, de vreugde en het verdriet van de Napolitanen wisselen elkaar af tot een veelkleurig portret. Met een hoofdrol voor de stad Napels zelf.
Belangrijke personen in Zielen van Napels zijn Pietro Gargano, hoofdredacteur van de krant Il Mattino en kenner van de stadsgeschiedenis, en Gian Paolo Leonetti, oud-voorzitter van de Pio Monte della Misericordia en rijke erfgenaam van een adellijk geslacht. Het barokke interieur van de villa waarin we hem zien, staat in groot contrast met de sobere entourage van de binnenstad. Hier verdient de transseksueel Gianni een schamel inkomen met het verkopen van lootjes voor de tombola en vertelt Pina over haar zware bestaan, terwijl ze in een fabriekje in een oude kelder trendy handtassen naait. De Russische schilderes Natalia Tsarkova probeert de essentie van het clair-obscur van de schilderijen van de door haar bewonderde Caravaggio over te brengen in haar eigen werk. Volgens haar is de bijzondere lichtbehandeling met sterke contrasten die zo karakteristiek was aan zijn werk, het symbool voor overleven, voor goed en kwaad en voor leven en dood. In een stijl geïnspireerd op de kenmerkende licht-donker contrasten in de schilderkunst van Caravaggio, toont Zielen van Napels een inspirerend portret van een stad die al 2500 jaar heeft weten te overleven.
2004
35 mm, 1:1,76 / Digibeta, 16:9
94 en 50 minuten
Italiaans, Nederlands en Engels ondertiteld